FANDOM

Atomisoijan tehtävän on tähän imeytyvän E-nesteen höyrystäminen. Patruuna puolestaan toimii E-nesteen säiliönä sekä patruunassa olevan suukappaleen kautta höyry imetään keuhkoihin/suuhun.

Sähköröökin osat ovat kulutustavaraa, eli toisin sanoen vaikka ne kestävätkin useita käyttökertoja, täytyy ne yleensä tietyin väliajoin vaihtaa uusiin kappaleisiin.

Akkujen käyttöaika täyteen ladattuna on normisti noin kolmesta kuuteen tuntiin, riippuen paljon akun koosta ja laadusta. Akun teho heikkenee käytön vaikutuksesta ja kun tämän käyttöaika rupeaa laskea liian paljon on aika ottaa moderni akku käyttöön.

Atomisoija, eli sähkösavukkeen lämmityselementti kestää ‘normaalissa’ käytössä noin kuukauden verran, tosin jotkin atomisoijat täytyy vaihtaa uusiin jo parin viikon käyttämisen jälkeen. Markkinoiden parhaat sekä laadukkaimmat atomisoijat kestävät käytössä kuitenkin reilusti yli kuukauden.

Patruunojen käyttöikä vaihtelee niinikään vahvasti valmistajasta toiseen. Kannattaa myöskin muistaa jotta eräät sähköröökin valmistajat tapaavat liioitella tuotteidensa käyttöikää täten kaikkia lupauksia ei yleensä kannata uskoa.

Sähköröökin haitat ovatkin yksi asia mikä askarruttaa useita miehiä ja naisia mitkä miettivät siirtymistä normaalista tupakasta sähkötupakan käyttöön. se on aivan luonnollista koskapa kyseessä on vielä niin uusi asia Suomen markkinoilla eikä monikaan Suomalainen vielä sähkötupakasta juurikaan mitään tiedä.

Fakta on että sähkökessun haittavaikutukset sekä haitat normisti ei voi käytännössä olla tämän pahempia kuten mitä nikotiinilaastarilla taikka nikotiinipurukumilla. Nikotiini siis on ainoa haitallinen aine jota sähkötupakasta saat sekä senkin haitallisuudesta voidaan olla montaa eri mieltä. aloituspakkaus (Starter Kit), joka sisältää kaiken tarpeellisen jotta sinä voitte aloittaa sähköröökin käytön. Eri makuisia E-nesteitä yms. voit tilata myöhemminkin, paitsi että aloituspakkauksella pääset siis kirjaimellisesti alkuun E-savukkeiden käytössä.

Suurin osa sähkötupakkatarvikkeita myyvistä verkkokaupoista sijaitsee Brittein saarilla sekä tuotteiden toimitus Suomeen tapahtuu useimmiten muutamassa päivässä, joskus jopa vahvasti nopeammin. Toimituskulut ovat myös varsin alhaiset. Me listaamme kaikki parhaat ja luotettavimmat verkkokaupat sähkötupakan ostamiseen, täten muista katsastaa se sivu ennen kuten tilaat sähkötupakkaa Suomeen..

Sähkösavukevempele on tupakkalaissa tarkoitettu tupakkajäljitelmä silloin, kun se emuloi muodoltaan läheisesti tupakkatuotetta taikka tupakointivälinettä.

Sähkösavukkeessa käytettävä nikotiiniton aine on tupakkalaissa tarkoitettua röökin vastiketta. mikäli taas nesteessä on nikotiinia, aine ei kuulu tupakkalain vaan lääkelain piiriin. Lääkelain soveltamisesta sähkösavukkeisiin voi tiedustella Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselta (FIMEA) .

Tupakkalaki ei ota kantaa tupakkajäljitelmien sekä röökin vastikkeiden maahantuontiin taikka myyntiin. näin ollen esimerkiksi tupakkalain 18-vuoden ikärajaa vai myyntilupaa koskeva sääntely ei koske sähkösavukelaitteen ja nikotiinittoman liuoksen ostoa.

Tupakkalain mukaan tupakkajäljitelmän sekä syöpäkääryleiden vastikkeen mainonta, epäsuora mainonta sekä muu myynninedistäminen on kielletty. Sähkösavukkeen mainontakielto on yhtä laaja kuin tupakkatuotteilla sekä tupakointivälineillä. Tupakkalain mainontakiellolla on vaikutuksia sähkösavukkeiden myynnin järjestämiseen, varsinkin silloin, jos tuotteita myydään internetissä.

Sähkösavuke ei ole tupakkalain mukainen tupakkatuote, eikä tupakkalain tupakointikiellot näin ollen ei päde sähkösavukkeen käyttöön. Sähkösavukkeen käyttö näköisversioi selvästi tupakointia, minkä vuoksi tän käytön salliminen sisätiloissa saa aiheuttaa hämmennystä tiloissa oleskelevien keskuudessa. Lisäksi sähkösavukkeiden käytöstä vapautuu höyryä, minkä sisältämistä ainesosista ei Valviralla ole tietoa. Sähkösavukkeiden käytöstä sisätiloissa saa työsuojelulain näkökulmasta tiedustella työsuojeluviranomaisilta. Terveyden sekä hyvinvoinninlaitos sekä Työterveyslaitos ovatkin 14.2.2012 antaneet tiedotteen sähkösavukkeen terveysvaikutuksiin liittyen .

Sähkötupakasta on tehty maailmalla äärimmäisen hieman sellaisia tutkimuksia, jotka on hyväksytty esim. arvostettuihin tieteellisiin lehtiin. Niiden pohjalta tuote ei ole ainakaan totaalisen turvallinen. notta tästä ei tiedetä riittävästi, on annettu sellaista viestiä, jotta sähkötupakkaan kannattaa suhtautua varauksella.

Tuote on aika uusi, se on keksitty 2000-luvulla. Tutkimuksia on luultavasti nytkin käynnissä. Sähkötupakalla ei myöskään oo ollut suurta kaupallista merkitystä. Se näyttäisi lisääntyvän, sillä suuret tupakkatehtaat ovatkin ostaneet sähkötupakkayhtiöitä.

varmasti näitä tapauksia on, missä se on auttanut lopettamaan. toisaalta sellaista näyttöä ei ole, että olisi selvitetty tehoa suurella väestömäärällä. Tarvitaan yleensä laajat tutkimukset, jotka osoittavat tuotteen tehon sekä turvallisuuden, jotta se voidaan hyväksyä lääkkeeksi.