FANDOM

Monet ravintolat ja esim. lentoyhtiöt ovatkin jo ilmoittaneet jotta ainakaan toistaiseksi ne eivät tule hyväksymään sähkötupakkaa heidän tiloissaan. Toivottavasti tähän asiaan on silti tulevaisuudessa luvassa muutoksia, jotta mitään haittaa sähkötupakasta ei ole tämän käyttäjän läheisyydessä oleville ihmisille.

Sähkötupakka on elektroninen savuke mikä tuottaa höyryä(ei savua) sitä käytettäessä. Nikotiinia elektronisesta tupakasta saat reippaan paljon tavallista tupakkaa vastaavan määrän ja sähkötupakan käyttö (slangi. vapottaminen) näköisversioi muutenkin hyvin paljon normaalin savukkeen polttamista. esimerkiksi kurkkutuntuma on hyvin samankaltainen.

Sähkötupakat koostuvat jopa joka kerta kolmesta eri komponentista jotka ovat; akku ja LED-valo, lämmityselementti eli atomisoija (sähkötupakka ei kuitenkaan kuumene ulkoapäin) sekä patruuna joka on E-nesteen säiliö sekä johon liitetystä suukappaleesta höyry imetään keuhkoihin. Alla oleva kuva selventänee vähän asiaa..

Akku toimii luonnollisestikin sähkökessun virranlähteenä ja sitä täytyy säännöllisin väliajoin ladata jotta se tuottaa tarpeeksi virtaa elektronisen kessun toimintaa varten. Akun tuottamaa sähköä tarvitaan atomisoijan lämmittämiseen sekä LED-valo puolestaan näyttää milloin atomisoija eli sähköröökin lämmityselementti on valmis. Atomisoijan tehtävän on tuohon imeytyvän E-nesteen höyrystäminen. Patruuna puolestaan toimii E-nesteen säiliönä ja patruunassa olevan suukappaleen kautta höyry imetään keuhkoihin/suuhun.

Sähkötupakan osat ovat kulutustavaraa, eli toisin sanoen vaikka ne kestävätkin useita käyttökertoja, täytyy ne aina tietyin väliajoin vaihtaa uusiin kappaleisiin.

Akkujen käyttöaika täyteen ladattuna on enimmäkseen noin kolmesta kuuteen tuntiin, riippuen paljon akun koosta ja laadusta. Akun teho heikkenee käytön myötä sekä kun sen käyttöaika alkaa laskea liian paljon on aika ottaa nykyaikainen akku käyttöön.

Atomisoija, toisin sanoen sähkösavukkeen lämmityselementti kestää ‘normaalissa’ käytössä noin kuukauden verran, tosin jotkin atomisoijat täytyy vaihtaa uusiin jo parin viikon käytön jälkeen. Markkinoiden parhaat sekä laadukkaimmat atomisoijat kestävät käytössä kuitenkin reilusti yli kuukauden.

Patruunojen käyttöikä vaihtelee niinikään huomattavasti valmistajasta toiseen. Kannattaa myöskin muistaa että eräät sähkökessun valmistajat tapaavat liioitella tuotteidensa käyttöikää joten kaikkia lupauksia ei aina kannata uskoa.

Sähköröökin haitat ovat yksi asia joka askarruttaa monia miehiä sekä naisia jotka miettivät siirtymistä normaalista tupakasta sähkötupakan käyttöön. tää on täysin luonnollista koskapa kyseessä on nykyään niin uusi keksintö Suomen markkinoilla eikä monikaan Suomalainen oikeastaan sähkötupakasta juurikaan mitään tiedä.

Fakta on jotta sähköröökin haittavaikutukset sekä haitat enimmäkseen ei voi käytännössä olla tämän pahempia kuten jota nikotiinilaastarilla taikka nikotiinipurukumilla. Nikotiini siis on ainoa haitallinen aine jota sähkötupakasta saat ja senkin haitallisuudesta voidaan olla montaa eri mieltä. Riippuvuuttahan nikotiini tunnetusti aiheuttaa, lukuunottamatta siitä että miten haitallinen aine se on ihmiskeholle, voidaan olla montaa eri mieltä.

Kaksi kolmesta tupakoijasta tahtoisi lopettaa polttamisen. silti ainoastaan pieni osa kauan polttaneista onnistuu ikinä lopettamaan tupakointia. tämä johtuu pääsääntöisesti siitä, jotta apuvälineet röökaamisen lopettamiseen ovatkin olleet todella puutteelliset. Apteekissa myytävät nikotiinikorvaus tuotteet kuten: laastarit, purkat sekä tabletit ei auta kun tupakoijalla on pinttynyt tapa.

Vai mitä luulet, jotta jos Suomalaiset pakotettaisiin tästä hetkestä eteenpäin syömään puikoilla? Ei taitaisi olla kovin helppo tehtävä. Tupakoinnissa on sama juttu tähän on totuttu/opittu. jos on röökannut vuosia-vuosikymmeniä, niin on tottunut aamulla heräämään siihen, jotta menee parvekkeelle sekä sytyttää röökin samoin kahvin/ruuan päälle oli ollut tapana käydä tupakalla. Tuo tapa on pinttynyt, tuohon ei auta se jotta laitetaan laastari käteen ja uskotellaan, että näin on parempi!

Sähkötupakka jeesaa myös tapariippuvuuteen, tästä syystä sähkötupakalla lopettamista yrittäneistä todella suuri prosentti onnistuu. Itse jutussa tunnen ihmisiä, kenen ei oo ollut edes lopettaa polttamista vaan vähentää sähkötupakan avulla - osa näistäkin ihmisistä on lopulta lopettanut tupakoinnin notta se on tuntunut niin helpolta! Muutama päivä sitten oli juttu Helsingin sanomissa, jossa pureuduttiin sähkötupakkaan.